to innowacja metodyczno – organizacyjna realizowana w klasie II.

Charakterystyka

Innowacja realizowana będzie na zajęciach technicznych, zajęciach przyrodniczych i pozalekcyjnych w wymiarze 1-2 godz. tygodniowo w zależności od potrzeb. Pozwolą one na przeprowadzanie doświadczeń i obserwacji, które podczas zajęć, nie są możliwe do wykonania, na przykład, ze względów czasowych oraz nie są przedstawione jako obligatoryjne w podstawie programowej. W trakcie zajęć uczniowie będą pracowali w małych grupach, przez co będą rozwijali umiejętności pracy w grupie, przyjmowania odpowiedzialności za współpracujących, wzajemnego wspierania się. Zajęcia pozwolą przekonać się jak ważne są w powodzeniu badań cechy dobrego przyrodnika: systematyczność, dokładność, wytrwałość, odpowiedzialność, spostrzegawczość, a przede wszystkim cierpliwość.

W realizacji zaplanowanych działań szczególną rolę odgrywać będą ćwiczenia laboratoryjne, obserwacja m.in. mikroskopowa, pokazy i metody projektu. Wpłyną on nie tylko na poszerzenie wiedzy i umiejętności, ale przed wszystkim na strefę emocjonalną uczniów. Działania uczniów będą przemyślane i celowe. Przed każdym doświadczeniem uczniowie otrzymają szczegółową instrukcję, która zawierać będzie m.in. zasady bezpieczeństwa obowiązujące przy przeprowadzaniu konkretnego doświadczenia. Będzie to ćwiczenie doskonalące umiejętność czytania ze zrozumieniem.

Do procesu dydaktycznego zaplanowano włączyć zajęcia laboratoryjne w pracowniach Zaczarowanego Świata – Centrum Nauki i Eksperymentu w Opolu oraz w Centrum Nauk Przyrodniczych w Opolu, warsztaty Majsterkowo w sklepie Castorama oraz zajęcia terenowe, podczas których uczniowie będą mogli wykorzystać zarówno przyrodniczą jak i matematyczną.

Celem innowacji jest przybliżenie dzieciom fenomenów natury oraz otwarcie im drogi do przyrody nieożywionej. Odbywać się będzie to przez eksperymenty i doświadczenia z dziedziny fizyki i chemii. Program został napisany z myślą o wzbogaceniu zajęć lekcyjnych w klasie II o treści, których nie ma w podręczniku. Przyjęte w nim założenia sprzyjają wszechstronnemu rozwojowi dziecka.

Autorka i realizatorka innowacji – Marzenna Stein

Cele innowacji:

  • zaspokojenie potrzeb uczniów związanych z aktywnością poznawczą,
  • zdobywanie i poszerzanie wiedzy poprzez proste doświadczenia i eksperymenty,
  • wyciąganie trafnych wniosków z przeprowadzonych badań,
  • popularyzacja wiedzy z edukacji przyrodniczej w klasie II.

Cele szczegółowe:

  • poszerzenie treści materiału programowego z edukacji przyrodniczej,
  • pogłębienie wiedzy o przyrodzie ożywionej i nieożywionej,
  • poznanie niektórych praw fizyki i chemii,
  • rozwijanie pasji badawczej i zainteresowań naukowych,
  • kształtowanie zamiłowań do otaczającej przyrody,
  • rozwijanie umiejętności dochodzenia do wiedzy drogą doświadczeń, obserwacji i wnioskowania,
  • zachęcanie do wspólnych poszukiwań,
  • wdrażanie do nabywania umiejętności przeprowadzania doświadczeń przyrodniczych wg instrukcji,
  • kształcenie umiejętności zgodnej współpracy w grupie,
  • rozwijanie odpowiedzialności za pracę własną i całej grupy,
  • kształcenie umiejętności rozwijania swoich zainteresowań,
  • kształcenie twórczego myślenia,
  • wyrabianie nawyków aktywnego zdobywania wiedzy,
  • kształcenie umiejętności posługiwania się krótkimi instrukcjami,
  • kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
  • kształtowanie postawy anty-egoistycznej do otaczającej przyrody,
  • wyrabianie wytrwałości w dążeniu do celu.

24 maja w klasie II odbyły się zajęcia otwarte z rodzicami zorganizowane w ramach realizacji innowacji pedagogicznej “Przyrodnicze czary – mary”.

Przeprowadzając doświadczenia uczniowie odkrywali prawa matematyki, chemii oraz fizyki. W trakcie zajęć uczniowie wykonali m.in. jednopłaszczyznową powierzchnię o niezwykłych matematycznych właściwościach czyli wstęgę Moebiusa; sprawdzali ile ma krawędzi, ile kółek otrzyma się po rozcięciu wzdłuż jej linii środkowej, co się stanie po wykonaniu dwóch, trzech nacięć. Przekonali się jak działa siła odśrodkowa, wykonali lampę lawę, malowali na mleku, sprawdzali jak działają czopki w ludzkim oku. Ogromne wrażenie wywarł na nich eksperyment polegający na włożeniu jajka do butelki, której otwór był mniejszy od jej średnicy.
Zajęcia były pouczającą przygodą nie tylko dla dzieci ale i rodziców. Stanowiły połączenie świetnej zabawy i sporej dawki wiedzy.

Badamy właściwości drewna

We wrześniu uczestniczyliśmy w wycieczce do Castoramy.

Podczas zajęć w Majsterkowie uczestniczyliśmy w quizie dotyczącym środowiska. Poszerzyliśmy wiedzę na temat przyrody, recyklingu oraz oszczędzania zasobów naturalnych. Pod okiem specjalistki pani Marioli uczyliśmy się jak należy prawidłowo przesadzać rośliny doniczkowe i jak należy je pielęgnować.

W październiku odwiedziliśmy CNP w Opolu. Podczas zajęć “Gdy błyska” poszerzyliśmy wiadomości z dziedziny fizyki
i uzyskaliśmy odpowiedzi na pytania: Czym zasłużył się Benjamin Franklin? Jak zachować się podczas burzy? Co to są ognie św. Elma?
Obserwowaliśmy jak powstaje piorun. Wzięliśmy również udział w zajęciach z edukacji polonistycznej “Co o Mikołaju Koperniku mówią poeci”. Co ma piernik do Kopernika, czyli skąd pochodził słynny astronom. Trykwetr, kwadrant, astrolabium – co to takiego?
Uczyliśmy się również zapamiętywania kolejności planet za pomocą mnemotechnik.