Charakterystyka

Innowacja pedagogiczna oznacza, że podczas realizacji projektu nauczyciele zastosowali w pracy z uczniami różnorodne metody nauczania oraz nowe podejścia i kreatywne rozwiązania. Bardzo istotnym działaniem jest umożliwienie uczniom przejmowania inicjatywy i stania się siłą napędzającą projekt, a także zachęcanie od do tego.

Innowacyjne działanie to takie, które będzie miało charakter nowości i unikalności. Realizacja projektu eTwinning jest doskonałym przykładem wymienionych wyżej działań., Program eTwinning jest fantastycznym rozwiązaniem połączenia treści przewidzianych w podstawie programowej z zainteresowaniami uczniów. Jest to również wspaniały sposób na poszerzenie wiedzy i umiejętności nie tylko uczniów, ale też nauczyciela.

Projekty eTwinningu to także wielka lekcja międzykulturowa dla uczniów i nauczycieli. Główną myślą projektu jest współpraca szkół partnerskich, wzajemna inspiracja i zachodzenie interakcji pomiędzy szkołami. Taka forma pracy z dziećmi umożliwia upłynnienie komunikacji uczniów w języku obcym.

Projekt innowacyjny to taki, który w dużym stopniu angażuje uczniów do pracy, ponieważ to oni odgrywają w nim główna rolę, a nauczyciel jest koordynatorem nadzorującym postęp prac.

Jednym z podstawowych atutów jakie posiada realizacja projektu eTwinning jest dla mnie swoboda działań, jaką zapewnia platforma, na której pracujemy. Jest to “przestrzeń innowacyjna”, do której dostęp ma każdy z nas, nie tylko podczas zajęć, ale również w domu. Sami jesteśmy kreatorami własnych działań, nie musimy pracować według wskazanych odgórnie wskazówek. Poprzez posiadanie własnych kont na portalu eTwinning uczniowie czuja się wartościowi, pewniejsi siebie, wiedzą, że mają możliwości swobodnych ruchów, a także zawsze mogą liczyć na pomoc nauczyciela, który w takim projekcie jest ich partnerem.

Głównym celem projektu “Making new friends” jest poszerzenie umiejętności i praktyka języka angielskiego na różnych płaszczyznach: czytanie, mówienie, pisanie i słuchanie w innowacyjny, a nie tradycyjny sposób.

Making new friends – czyli zawieranie nowych przyjaźni będzie bazą do praktykowania języka obcego. Wszelkie działania, komunikacja z partnerami zachodzić będzie za pomocą języka obcego.

Naszą szkoła partnerską jest turecka szkoła podstawowa HAYRÍYE KAYRAKLI ORTAOKULU w mieście Bağcilar. Uczniowie z tejże szkoły są w wieku 10-12 lat.

Realizując niniejszą innowację pragnę zachęcić dzieci do wychodzenia z inicjatywą, do podejmowania własnych działań, do poszerzenia wiedzy z zakresu obsługi komputera i wszelkich narzędzi z nim związanych, a przede wszystkim do przełamania powszechnie panującej bariery językowej.

Chciałabym, aby moi uczniowie – “uczniowie z małej wiejskiej szkoły” wiedzieli, że mogą współpracować z rówieśnikami z innego krańca świata.

Innowacja ta wychodzi naprzeciw oczekiwaniom uczniów i rodziców.

Autorka i realizatorka innowacji – Izabela Bączyńska-Kurpiela

Cele główne:

  • zniwelowanie bariery językowej panującej wśród uczniów,
  • upłynnienie posługiwania się językiem angielski,
  • kształtowanie umiejętności pracy w grupie,
  • wzbogacenie wiedzy uczniów o obcym dla nich kraju.

Cele szczegółowe:

  • dążenie do swobodnego posługiwania się językiem obcym na różnych płaszczyznach w celu przełamania powszechnej bariery językowej,
  • wzbogacenie zainteresowania inną kulturą, obyczajami,
  • wzbudzenie ciekawości uczniów w odkrywaniu coraz nowszych informacji,
  • wzbudzenie kreatywności uczniów oraz chęci zaprezentowania samych siebie,
  • stworzenie uczniom możliwości do osiągania sukcesów,
  • budowanie pozytywnej samooceny uczniów,
  • stworzenie możliwości do pracy w grupie w niestandardowe sposoby,
  • doskonalenie umiejętności pracy z komputerem,
  • poszerzenie wiedzy o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym,
  • pobudzenie wrażliwości kulturowej i umiejętności pośredniczenia między kulturami poprzez nauczany język,
  • wypracowanie umiejętności współdziałania w grupie,
  • kształtowanie umiejętności korzystania ze źródeł informacji w języku obcym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Założone cele będą realizowane poprzez:

  • aktywne uczestnictwo uczniów w zajęciach dodatkowych poświęconych projektowi eTwinning,
  • kontakty z grupa rówieśniczą z Turcji poprzez rozmowy na czat’ach, videokonferencjach, wysyłanie wiadomości email,
  • przygotowanie prezentacji w programie PPT,
  • wspólne przygotowanie kart okolicznościowych i wysyłanie ich do Turcji,
  • samodzielna organizacja własnego profilu na Twinspace,
  • przygotowanie autoprezentacji,
  • samodzielne zbieranie informacji.

Formy pracy

Tematyka innowacji będzie realizowana od listopada 2018 roku do czerwca 2019 roku w toku zajęć dodatkowych w wymiarze jednej godziny tygodniowo oraz w razie potrzeby w domu.

Innowacja będzie dokumentowana w postaci: zbiorów i wystawy kart okolicznościowych oraz wszelkich prac plastycznych przygotowanych przez uczniów, prezentacji multimedialnej oraz w wersji drukowanej, zapisów nagrań z videokonferencji. Wszelkie działania podczas trwania projektu będą umieszczane na portalu twinspace. Ciekawe elementy naszej pracy w projekcie publikowane będą w lokalnej prasie.

Metody pracy

Główną metodą jest metoda projektu, która ma za zadanie zjednoczyć uczniów w ich działaniach, czyli tworzyć jednolitą współpracę opartą na założonych celach. Metody pracy będą współgrały z poziomem psychofizycznym uczniów i ich możliwościami na danym etapie edukacyjnym. Będą one oparte na odkrywaniu, przeżywaniu; metody poszukujące oraz ekspozycyjne, czyli prezentowanie prac i osiągnięć uczniów.

Tworzenie środowiska sprzyjającego realizacji innowacji

Środowisko szkolne:

  • wsparcie dyrektora szkoły w realizacji innowacji,
  • organizacja eskpozycji prac uczniów z udziałem społeczności szkolnej,
  • wykorzystanie sprzętu komputerowego,
  • wzbogacanie warsztatu pracy uczniów, a także nauczyciela.

Współpraca z rodzicami:

  • pisemne wyrażenie zgody rodziców/opiekunów na uczestnictwo ucznia w projekcie oraz zamieszczanie wizerunku na portalu eTwinning,
  • zaproszenie rodziców na wystawę wieńczącą zakończenie prac w projekcie.

Przewidywane osiągnięcia uczniów:

  • swobodniejsze posługiwanie się językiem obcym w formie mówionej i pisanej,
  • pozytywna samoocena uczniów,
  • znajomość i umiejętność obsługi internetowego portalu eTwinning,
  • większa świadomość innych kultur,
  • swobodna umiejętność zaprezentowania samego siebie,
  • nabycie swobody w pracy w grupie.