WSTĘP
Innowacja pedagogiczna oznacza, że podczas realizacji projektu nauczyciel stosuje w pracy
z uczniami różnorodne metody nauczania oraz nowe podejścia i kreatywne rozwiązania.
Bardzo istotnym aspektem w nauce języka obcego jest nie tylko kształtowanie umiejętności
pisania, czytania i mówienia, ale również przybliżanie kultury danego kraju. Dzięki temu
uczniowie
w pewnym stopniu utożsamiają się z ową kulturą, dostrzegają różnice między kulturą
własnego kraju, poszerzają swoją wiedzę.
Pomysł na stworzenie w naszej placówce „English Culture Corner”
(Kącika Kulturowego) zrodził się w odpowiedzi na duże zaangażowanie uczniów podczas
pracy na lekcjach języka angielskiego, ich ciekawość i chęć odkrywania aspektów
językowych, które nie zawsze można znaleźć w szkolnym podręczniku. Ponadto,
w obecnych czasach obserwuje się dużą migrację Polaków na Wyspy Brytyjskie, zatem
niezwykle istotna jest wiedza na temat podstawowych zagadnień dotyczących kultury
Brytyjczyków, co zwiększy świadomość uczniów, zbuduje postawę otwartości wobec innych
kultur. Wspólne poznawanie kultury brytyjskiej to nie tylko zdobywanie wiedzy w tym
zakresie, ale również dobry sposób na kształcenie umiejętności językowych dzięki którym
uczeń w obcym kraju będzie mógł dobrze funkcjonować.
Innowacja skierowana jest do uczniów klasy IV Szkoły Podstawowej w Zielinie. Jej głównym
celem jest bliższe poznanie zwyczajów, obyczajów i świąt Brytyjczyków, poznanie Królestwa
Zjednoczonego Wielkiej Brytanii, rodziny królewskiej z królową na czele. Projekt
realizowany będzie od września do czerwca roku szkolnego 2022/2023 i zostanie wpleciony
w program nauczania języka angielskiego i realizowany na lekcjach języka obcego. W
każdym miesiącu odbędą się dwie lekcje poświęcone poszerzeniu zagadnień związanych z
kulturą Wielkiej Brytanii. Omawiane treści będą skorelowane z serią podręcznika Junior
Explorer 4 w oparciu o materiały dodatkowe przygotowane przez nauczyciela i uczniów.
Podczas zajęć uczniowie będą mieli możliwość rozwijania swoich umiejętności dzięki
atrakcyjnym metodom aktywizującym i technikom multimedialnym, wykorzystaniem tablicy
interaktywnej. Poczynania uczestników innowacji i nauczyciela prowadzącego będą na
bieżąco umieszczane na stronie internetowej szkoły, portalu społecznościowym Facebook
oraz na gazetce szkolnej zatytułowanej „English Culture Corner”, by z zawartych na niej informacji mogła również korzystać pozostała społeczność szkolna. Innowacja ta wychodzi naprzeciw oczekiwaniom uczniów i rodziców.
UCZESTNICY PROJEKTU
8 uczniów klasy IV oraz nauczyciel Izabela Bączyńska- Kurpiela ze Szkoły Podstawowej
w Zielinie
CELE GŁÓWNE
Upłynnienie posługiwania się językiem angielskim.
Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
Wzbogacenie wiedzy ucznia o kulturze, świętach i zwyczajach obcego dla nich kraju.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- poznawanie kultury Wielkiej Brytanii w celu wzbogacenia świadomości i budowania
tolerancji wobec innych kultur, - wzbogacenie zainteresowania inną kulturą, obyczajami,
- wzbudzenie ciekawości uczniów w odkrywaniu coraz nowszych informacji,
-wzbudzenie kreatywności uczniów oraz chęci zaprezentowania samych siebie, - dawanie uczniom możliwości do osiągania sukcesów,
- rozbudzenie i pogłębianie pasji związanej z językiem obcym,
- doskonalenie pracy w grupie,
- rozwijanie kompetencji językowych,
- poszerzanie słownictwa,
- pogłębianie wiedzy o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się
danym językiem obcym, - dostrzeganie różnic i podobieństw między ludźmi i ich kulturą,
- realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej, w tym wsparcie nauczycieli i
innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i
przekrojowych uczniów; podnoszenie jakości kształcenia, - rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów jak: porozumiewanie się w języku obcym,
kompetencje informatyczne, świadomość i ekspresja kulturalna, - stosowanie innowacyjności w pracy z uczniami,
- korzystanie z różnych źródeł informacji w języku polskim i angielskim,
- używanie języka w sytuacjach komunikacyjnych, w celu przełamania powszechnej bariery
językowej, - pobudzanie kreatywności artystycznej,
- zachęcenie do aktywnego spędzania czasu poza zajęciami szkolnymi,
- podnoszenie motywacji do nauki języka angielskiego.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
Założone cele będą realizowane poprzez:
Aktywne uczestnictwo uczniów w zajęciach poświęconych projektowi
Dokumentowanie swoich dokonań na forum szkoły
Wspólne przygotowywanie prac: pisanie i wysyłanie kartki urodzinowej do Królowej
Elżbiety II, wykonywanie kolażów, prezentacji; działania kulinarne i plastyczne
Uwiecznianie działań na profilu facebook i stronie internetowej szkoły w każdym
miesiącu
Ekspozycja działań na gazetce ściennej korytarza szkolnego
Samodzielne zbieranie informacji
FORMY PRACY
Tematyka innowacji będzie realizowana od września 2022 roku do czerwca 2023 roku w toku
zajęć w oraz w trakcie jednej dodatkowej godziny w miesiącu, poza tygodniowym planem
zajęć lub w razie potrzeby w domu. Ciekawe elementy naszej pracy w projekcie publikowane
będą w lokalnej prasie.
METODY PRACY
Innowacja przewiduje stosowanie metod nowoczesnych,
z wykorzystaniem tablicy interaktywnej oraz Internetu. Wiodącą metodą będzie metoda
projektu oraz Design Thinking, czyli etapowe podejście do projektu. Uczniowie skorzystają
z różnych źródeł informacji. Będą oglądać filmy, czytać fragmenty tekstów anglojęzycznych,
korzystać z ciekawych aplikacji i gier. Metody pracy będą współgrały z poziomem
psychofizycznym uczniów i ich możliwościami na danym etapie edukacyjnym. Będą one
oparte na odkrywaniu, przeżywaniu; metody poszukujące oraz ekspozycyjne, czyli
prezentowanie prac i osiągnięć uczniów.
Tworzenie środowiska sprzyjającego realizacji innowacji
Środowisko szkolne
Wsparcie dyrektora szkoły w realizacji innowacji.
Organizacja ekspozycji prac uczniów- dostęp do jednej tablicy na korytarzu szkolnym.
Wykorzystanie sprzętu komputerowego.
Wzbogacenie warsztatu pracy uczniów, a także nauczyciela.
Współpraca z rodzicami
Pisemne wyrażenie zgody rodziców/opiekunów na uczestnictwo ucznia w projekcie.
Zachęcanie rodziców do bieżącego śledzenia poczynań uczniów w mediach
społecznościowych.
Zaproszenie rodziców uczniów do wspólnego przygotowania Dnia Naleśnika-wspólne smażenie naleśników.
OCZEKIWANE EFEKTY DLA UCZNIÓW
- wzbogacenie wiedzy z zakresu kultury Wielkiej Brytanii,
- poszerzenie zasobu słownictwa,
- swobodniejsze posługiwanie się językiem obcym w formie mówionej i pisanej,
- pozytywna samoocena uczniów,
- znajomość i umiejętność korzystania z narzędzi multimedialnych,
- większa świadomość innych kultur,
- nabycie swobody w pracy w grupie.
OCZEKIWANE EFEKTY DLA SZKOŁY
- podnoszenie jakości pracy szkoły,
- budowanie pozytywnego wizerunku szkoły jako placówki dbającej o rozwój językowy
PRZEWIDYWANY HARMONOGRAM PRAC
wrzesień
HELLO GREAT BRITAIN
WITAJ WIELKA BRYTANIO
- Wspólne wykonanie mapy z
podziałem administracyjnym
Królestwa Zjednoczonego
Wielkiej Brytanii oraz poznanie
historii flagi.
- ekspozycja prac na gazetce
ściennej
2. Poznanie członków rodziny
królewskiej- wykonanie drzewa
genealogicznego.
- ekspozycja prac na gazetce
ściennej.
październik
HALLOWEEN
- Poznanie historii święta
Halloween- projekcja filmu,
zbieranie informacji i
gromadzenie słownictwa.
- ekspozycja prac na gazetce
ściennej
2.Przygotowanie rzeźbionych dyni.
- Halloweenowa wystawa prac na
szkolnym korytarzu.
listopad
GUY FAWKES DAY-
SYLWESTER W LISTOPADZIE?
- Kim był Guy Fawkes i czym jest
Święto Prochowe? Poszukiwanie
informacji przez uczniów.
- ekspozycja informacji na
gazetce ściennej.
2.Fajerwerki z okazji święta
prochowego. Przygotowanie prac
plastycznych.
- ekspozycja prac na gazetce
ściennej
grudzień
MERRY CHRISTMAS
WESOŁYCH ŚWIĄT BOŻEGO
NARODZENIA
- Różnice w świątecznych
tradycjach polskich i brytyjskich.
Przygotowanie materiałów
porównawczych.
- ekspozycja materiałów na
gazetce ściennej.
2.Zajęcia poświęcone
tematycznym grom
interaktywnym.
- praca z tablicą interaktywną.
3.Wspólne przygotowanie
tradycyjnych upominków
świątecznych- Christmas
Crackers.
- ekspozycja prac na gazetce
ściennej.
styczeń
HAPPY NEW YEAR
SZCZĘŚLIWEGO NOWEGO ROKU
- Nowy Rok w Wielkiej Brytanii-
różnice kulturowe. Wspólne
poszukiwanie informacji w
różnych źródłach informacji.
– ekspozycja informacji na
gazetce ściennej.
- Noworoczne postanowienia.
Pisanie postanowień
noworocznych.
- tworzenie indywidualnych
drzewek postanowień, zabieranie
ich do domu.
luty
IT’S PANCAKE DAY
DZIEŃ NALEŚNIKA
- Krótka historia naleśnika- skąd
wzięło się święto naleśnika?
- ekspozycja materiałów na gazetce
ściennej.
2.Wspólne przygotowanie
naleśników- zaproszenie do
współpracy rodziców uczniów.
- przygotowanie poczęstunku dla
społeczności szkolnej.
marzec
ZIELONY ZAWRÓT GŁOWY CZYLI
DZIEŃ ŚWIĘTEGO PATRYKA
- Poznanie tradycji i zwyczajów 17
marca- Dnia Świętego Patryka.
- ekspozycja zebranych
materiałów na gazetce ściennej.
2.Zieloni od stóp do głów-
ubieramy się na zielono.
- zaproszenie do zabawy uczniów
szkoły.
kwiecień
HAPPY BIRTHDAY QUEEN
ELIZABETH !
WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO
KRÓLOWO ELŻBIETO!
- Przedstawienie sylwetki
władczyni królestwa
zjednoczonego Wielkiej Brytanii.
- ekspozycja materiałów na
gazetce ściennej.
2.Pisanie i przygotowanie i
wysłanie kartek urodzinowych dla królowej.
- ekspozycja prac na gazetce
ściennej.
maj
MAY DAY- MAJÓWKA W
WIELKIEJ BRYTANII
- Jak obchodzona jest majówka w
Wielkiej Brytanii? Teksty
informacyjne- ćwiczymy
umiejętność czytania.
– ekspozycja zebranych
materiałów na gazetce ściennej. - Przygotowanie ozdobnego
MAYPOLE ( ozdobnego drzewka
majowego).
- nagranie filmiku z tworzenia
drzewka, publikacja w mediach
społecznościowych.
czerwiec
TROPPING THE COLOUR
OFICJALNE OBCHODY URODZIN
MONARCHINI
- Dlaczego królowa obchodzi
urodziny dwa razy w roku?
- ekspozycja materiałów na
gazetce ściennej.
2.Przeprowadzenie ankiety
oceniającej projekt wśród
uczniów- dzielenie się
refleksjami.
*wszelkie działania w powyższym projekcie mogą ulegać zmianie, mogą być
dostosowywane do bieżących potrzeb, pomysłów nauczyciela i uczniów.
EWALUACJA
W trakcie realizacji innowacji English Culture Corner na bieżąco będzie prowadzona
stosowna dokumentacja w postaci zdjęć, ekspozycji prac na gazetce ściennej, wystawy
prac na szkolnym korytarzu, ankiety ewaluacyjnej skierowanej do uczniów, dzięki
którym nauczyciel będzie mógł dokonywać ewaluacji podjętych działań.
Narzędzia służące ewaluacji:
- rozmowy z uczniami i ich rodzicami,
- obserwacja pracy uczniów i ich zaangażowania w wykonywane zadania,
- analiza efektów pracy uczniów,
- ankiety skierowane do uczniów na podsumowanie innowacji.
Bibliografia
- Program nauczania języka angielskiego dla II etapu edukacyjnego w klasach IV- VIII
szkoły podstawowej, wydawnictwo Nowa Era, Katarzyna Niedźwiedź, Jolanta
Sochaczewska- Kuleta, Dorota Wosińska - https://www.britishcouncil.pl/blog/brytyjskie-tradycje-i-kultura
- www.wikipedia.pl
- www.wordwall.net
- „Oto jest Londyn”, wydawnictwo Dwie Siostry, Miroslav Sasek
- „Great! Wielka Brytania dla dociekliwych”, wydawnictwo Dwie Siostry, Tina
Oziewicz, Zosia Frankowska - „Kings and Queens”, Ruth Brocklehurst
- https://creativeflow.pl/wczuj-sie-i-tworz-czyli-metoda-design-thinking-w-praktyce/
- www.youtube.com
ZAPRASZAMY!
Hello Great Britain!- Witaj Wielka Brytanio!
W ramach innowacji “English culture corner” przeprowadzanej w klasie IV odbyły się zajęcia z zakresu wiedzy o kulturze Wielkiej Brytanii. To nasze pierwsze wspólne działania, które rozpoczęliśmy od dyskusji na temat wiedzy uczniów o Wielkiej Brytanii i oglądania ciekawego filmu prezentującego historyczny rys powstania brytyjskiej flagi. Ciekawym etapem pracy okazało się wspólne wykonanie flagi z bibuły – świetna metoda na współpracę i integrację zespołu uczniowskiego. Było to jednak bardzo wymagające zadanie, za to efekt piorunujący. Następnie udaliśmy się na wirtualne poszukiwanie informacji o podziale administracyjnym Wielkiej Brytanii gdzie dowiedzieliśmy się, że jest ona podzielona na dwa kraje: Anglię i Szkocję, jedno księstwo- Walię i jedną prowincję- Irlandię Północną. Przy okazji odnaleźliśmy ich flagi. Monarchia parlamentarna okazała się dla uczniów zupełnie nowym, nieznanym ustrojem politycznym. Przygotowaliśmy także mapę prezentującą wyżej wymieniony podział wraz z nazwami części królestwa. Kiedy uczniowie dowiedzieli się, że to właśnie Wielkiej Brytanii zawdzięczamy słynnego Harrego Pottera J.K Rowling, czy komika Rowana Atkinsona- od razu stali się jeszcze bardziej rządni odkrywania ciekawostek kulturowych i nie tylko. Klasa IV jak zawsze pracowała bardzo wytrwale i przykładała wagę do szczegółów. Zapraszamy na fotorelację.
Kolejnym etapem innowacji English Culture Corner była praca nad drzewem genealogicznym brytyjskiej rodziny królewskiej. Niedawna śmierć królowej Elżbiety II skłoniła nas do dyskusji i poszukiwania informacji. Dzieci ciekawiło jak kształtuje się linia sukcesji do brytyjskiego tronu, jakie tytuły noszą poszczególni członkowie i w jakim stopniu spokrewnieni są z monarchinią. Poznali sylwetkę obecnego króla Karola III- syna Elżbiety, którego koronacja odbyć może się dopiero rok po śmierci uprzedniej głowy państwa. Pytań było wiele, a w odpowiedziach na nie pomogło nam oglądanie filmu dokumentalnego w tym temacie. Można by rzec, że uczniowie klasy IV zainteresowali się tworzeniem rodzinnego drzewa, mimo iż relacje rodziny Windsorów bywały zawiłe i nie zawsze takie oczywiste, a królewskie życie wcale nie jest takie kolorowe jak w bajkach. Podczas pracy uczniowie utrwalili też nazwy członków rodziny i swój zasób słów poszerzyli o nowe. Coraz bardziej podoba nam się wspólne działanie i odkrywanie nowych wiadomości.
Elizabeth Alexandra Mary- królowa Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z dynastii Windsorów (ur. 21 kwietnia 1926r.- zm. 8 września 2022r. ; okres panowania- 6 lutego 1952r. (koronowana 2 czerwca 1953r.)- 8 września 2022r. Jej panowanie trwało ponad 70 lat i było najdłuższym ze wszystkich brytyjskich monarchów.
Jednym z październikowych działań w ramach naszej innowacji jest zagłębianie wiedzy o Halloween. Jest to święto, które w krajach anglojęzycznych zaraz po Bożym Narodzeniu cieszy się popularnością. Dokładna geneza Halloween jest nieznana, jednak najczęściej odnosi się do Celtów. W irlandzkim hrabstwie Meath święto obchodzono już 2 tys. lat temu. Celtowie wierzyli, że jest to czas przejścia, podczas którego opada zasłona oddzielająca światy żywych i umarłych. Wówczas duchy wszystkich, którzy w danym roku zmarli, odchodzą w zaświaty. Problem jednak w tym, że tego dnia zmarły mógł też wrócić do życia i siać spustoszenie wśród żywych. Ludzie woleli tego uniknąć. Celtowie obawiali się, że w Halloween można wpaść na ducha, który tego dnia przechadzał się po ziemi. Aby uniknąć rozpoznania, po zmroku ludzie przywdziewali maski, w nadziei że duchy wezmą ich za inne zbłąkane dusze.
Nazwa Halloween to skrót od “All Hallow’s Evening”, czyli nocy przed Dniem Wszystkich Świętych. Chrześcijanie na całym świecie świętowali Triduum Wszystkich Świętych już od VIII wieku naszej ery. Trzydniowe święto obejmuje All Hallows’ Eve (Hallowe’en), All Saints’ Day (All Hallows’) i All Soul’s Day, trwające od 31 październka do 2 listopada. To czas wspomnienia zmarłych i świętych.
“Cukierek albo psikus ” jest częścią Halloween od początków XX wieku, choć ewoluował z pradawnego europejskiego zwyczaju. Podczas Dnia Zadusznego biedni ludzie odwiedzali domy zamożniejszych sąsiadów, by dostać kawałek ciasta, w zamian za co obiecywano modlić się za wszystkich zmarłych w danej rodzinie. Znany jako “souling” zwyczaj został później przejęty przez dzieci, które chodziły od drzwi do drzwi prosząc o jedzenie i pieniądze. Irlandzkie i szkockie społeczności w USA ożywiły tę tradycję, choć musiała być ona zarzucona podczas II wojny światowej ze względu na racjonowanie cukru. Obecnie tradycję kultywuje się w odmieniony sposób. Dzieci chodzą w przebraniach od domu do domu, prosząc o słodycze lub czasami pieniądze, z pytaniem cukierek albo psikus?. Psikusem tym może być psota wykonana na właścicielach domu lub ich własności, jeśli właściciel nie da zapłaty. Należy jednak pamiętać że odwiedzany dom musi być udekorowany halloweenowymi ozdobami. Jeśli dom nie jest udekorowany, dzieci omijają go. W Stanach Zjednoczonych cukierek albo psikus jest teraz jedną z głównych tradycji Halloween i ludzie, którzy mają w sąsiedztwie dzieci, przygotowują się do niego, wcześnie kupując słodkości. Jak widać, z biegiem lat to święto przybiera bardziej komercyjny charakter.
Podczas naszych spotkań zebraliśmy powyższą wiedzę i zaprezentowaliśmy w formie gazetki ściennej. Podjęliśmy również wyzwanie i przygotowaliśmy ozdoby Halloween’owe za pomocą długopisów 3 d. Dlaczego wyzwanie? Nie było to zwykłe rysowanie, czy malowanie, ale też test sprawności naszych dłoni oraz cierpliwości. Pracowaliśmy wytrwale, a efekty naszych działań przerosły nasze oczekiwania, ponieważ niektórzy uczniowie pierwszy raz pracowali z urządzeniami tego typu oraz plastikowymi filamentami, a poradzili sobie rewelacyjnie! Jesteśmy bardzo dumni z naszych prac.
W kolejnej części naszych działań opowiemy o tradycji rzeźbienia dyń.
Jack o’ lanterns.
Latarnie w wydrążonych dyniach- to o nich mowa. Historia halloweenowych latarni wywodzi się z Irlandii. Dawniej robiono je z brukwi, buraków, rzepy. Do czasu odkrycia Ameryki w Europie nie znano dyń i ziemniaków. Wielka Brytania pierwsza zamieniła rzepę z jack-o-lantern na dynię, którą łatwiej się rzeźbiło i była większa.
Jack-o’-lantern dla irlandzkich chłopów oznaczała błędne ogniki uważane za dusze zmarłych. W czasie tajemniczych obrzędów miano uwalniać ludzkie dusze z ciał czarnych kotów, psów i nietoperzy. Obecnie w wyeksponowanych miejscach domów umieszcza się wydrążone i podświetlone od wewnątrz dynie z wyciętymi kształtami różnych postaci oraz, w zależności od wyobraźni domowników, imitacje ludzkich czaszek, szkieletów, manekinów znanych postaci z horrorów, itp.
Nazwa Jack-o’-lantern wywodzi się od mężczyzny o imieniu Jack, który za życia wykorzystywał każdą okazję na wzbogacanie się. Pewnego dnia Jack spotkał diabła, który zaproponował mu bogactwo za duszę. Niedługo przed dniem Halloween przybył on do niego, aby ją zabrać, jednak mężczyźnie podstępem udało się uwięzić demona. Skąpiec jednak umarł 31 października. Jack nie mógł wstąpić do niebios, ponieważ był chciwy, ale nie mógł także wstąpić do piekła, bo żartował z diabła. W konsekwencji musi chodzić z latarnią po ziemi aż do dnia sądu ostatecznego.
Po dziś dzień przed drzwiami domostw stawia się wydrążone dynie ku pamięci Jacka, oświetlając mu drogę podczas wędrówki między niebem a piekłem.
Odbyliśmy zajęcia poświęcone legendom o dyniowych latarniach, rozwiązywaliśmy quizy i przed przystąpieniem do prac z dyniami zaprojektowaliśmy własne na papierze.
Wykonaliśmy własne Jack -o’- lanterns. Do pracy zaangażowaliśmy naszych rodziców, którzy okazali się nieocenioną pomocą. Czuwali nad posługiwaniem się ostrymi narzędziami, wspierali nasze pomysły, wycinali, drążyli, ale przede wszystkim świetnie się z nami bawili. Mieliśmy możliwość spędzić wspólnie październikowe popołudnie poznając tradycje krajów anglojęzycznych i utożsamiając się z nimi. Jesteśmy bogatsi o kolejne doświadczenie. Efekty naszych prac eksponujemy na mini- wystawie, do której dołączyliśmy ozdoby wykonane długopisami 3d. Bardzo serdecznie dziękuję rodzicom moich uczniów, którzy poświęcili swój prywatny czas i pomogli w realizacji przedsięwzięcia.
Guy Fawkes Day- Sylwester w listopadzie?
5 listopada w Wielkiej Brytanii hucznie obchodzony jest Dzień Guya Fawkesa (ang. Bonfire Night, Guy Fawkes Day). Świętowanie tych wydarzeń przypomina sylwestra. W całym kraju możemy podziwiać pokazy sztucznych ogni i odwiedzać festyny. Dzieci palą kukły z wizerunkiem spiskowca. Dlaczego Brytyjczycy celebrują rocznicę próby zamachu na króla Anglii i Szkocji Jakuba I Stuarta?
Podczas zajęć w ramach innowacji English Culture Corner uzyskaliśmy odpowiedź na to pytanie.
Dzień Guya Fawkesa to wspomnienie nieudanego zamachu na życie ówczesnego króla Anglii i Szkocji. Grupa fanatyków katolickich na czele z Robertem Catesbym i Thomasem Percym chciała wysadzić ładunek pod Izbą Lordów w momencie otwarcia Parlamentu. Gdyby doszło do wybuchu, oprócz króla zginęliby również przedstawiciele szlachty, biskupi i posłowie Izby Gmin.Do eksplozji nie doszło, dlatego że Guido (Guy) Fawkes został znaleziony w podziemiach parlamentu razem z 36 beczkami prochu. Celem spiskowców było zamordowanie anglikańskiego króla i przywrócenie na brytyjski tron katolickiego monarchy.
Wspomnieniem wydarzeń sprzed kilkuset jest wiersz, którego do dziś uczą się dzieci w brytyjskich szkołach:
„Pamiętaj, pamiętaj piąty listopada,
Zdradę i spisek prochowy.
Nie widzę powodu,
Dla którego zdrada prochowa
Miałaby zostać zapomniana.
Guy Fawkes, Guy Fawkes,
Było jego zamiarem
Wysadzić Króla i Parlament.
Trzy dwudziestki beczek prochu pod spodem.
Biedna stara Anglia do obalenia.”
Remember, remember the fifth of November,
Gunpowder, treason and plot!
I know of no reason
Why gunpowder treason
Should ever be forgot!
Guy Fawkes, Guy Fawkes, it was his intent
To blow up the king and the parliament.
Three score barrels of powder below
Poor old England to overthrow.
Noc 5 listopada to jedno z najbardziej spektakularnych wydarzeń w roku. Ta noc przynosi wiele radości. Można podziwiać fantazyjne fajerwerki, dlatego i my uruchomiliśmy fantazję. Nasze fajerwerki przedstawiliśmy malując patykiem oraz w postaci zimnych ogni, odczytując przy tym słynny wiersz. Zebrane materiały prezentujemy na naszej ściennej gazetce.
Wszystkiego najlepszego!
14 listopada 74 urodziny obchodzi obecny monarcha brytyjski- Król Karol III. Objął tron 8 września 2022 roku, po śmierci swej matki- Królowej Elżbiety II. Z tej okazji postanowiliśmy sprawić królowi przyjemność i przygotowaliśmy własne kartki urodzinowe. Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się jakich zwrotów grzecznościowych używać zwracając się do króla i skonstruowali oficjalne życzenia. Jedna z uczennic- Kira, przygotowała portret króla, który przykleiliśmy na naszej kartce. Zaadresowaliśmy kopertę adresem rezydencji, w której obecnie mieszka monarcha- Clarence House w Londynie. Następnego dnia wyruszyliśmy na pocztę. Teraz pozostaje nam czekać na odpowiedź. Z różnych źródeł wiemy, że otrzymanie listu z Londynu jest możliwe, ale czasami trzeba na niego poczekać kilka miesięcy. Z pewnością król Karol otrzymuje tysiące listów i kartek, a odpisywanie na nie to nie lada wyzwanie. Wiemy też, że robi to za niego prywatny sekretarz i jego pomocnicy, ale sam fakt przygotowania i wysłania listu do Londynu sprawiło nam radość.
Merry Christmas!
Grudzień to miesiąc, w którym zajęliśmy się tematyką świąt i porównaniem tradycji naszego kraju z tradycjami panującymi w Wielkiej Brytanii. W zdobywaniu informacji pomogły nam różne źródła, np. filmy edukacyjne, praca w aplikacjach. Uczniowie dowiedzieli się między innymi, że Mikołaj odwiedza Brytyjczyków w nocy z 24 na 25 grudnia, a najważniejszym dniem Świąt Bożego Narodzenia jest 25 grudnia, kiedy wszyscy zasiadają do uroczystego obiadu świątecznego, racząc się indykiem, pieczonymi warzywami i puddingiem z suszonych owoców. Same przygotowania do tego dnia trwają już od 1 grudnia. Brytyjskie domy rozświetlają kolorowe iluminacje, wnętrza zdobią piękne choinki, a przy kominkach wieszane są wielkie świąteczne skarpety, w których mają znaleźć się prezenty w świąteczny poranek. Wspólnie obejrzeliśmy film o przygotowywaniu tradycyjnych świątecznych ciasteczek “mince pies”, a także o krakerach- strzelających cukierkach z przepowiednią. Nasi uczniowie chętnie uczą się nowych rzeczy, w szczególności tych, które bardzo ich zadziwiają ze względu na przyzwyczajenie do własnych tradycji. Podczas gdy Polacy drugiego dnia świąt nadal odwiedzają rodziny, świętują, odpoczywają od pracy, ludzie zamieszkujący Wielką Brytanię 26 grudnia ruszają na wielkie zakupy, ponieważ w tym dniu obchodzony jest tzw. Boxing Day- dzień wielkich wyprzedaży w sklepach, a największe centra handlowe odwiedzane są przez wielu, wielu ludzi. Dzięki interaktywnym zadaniom poznane słownictwo z pewnością na dłużej zapadnie w naszej pamięci. Wspólne odkrywanie ciekawostek o Zjednoczonym Królestwie to świetna zabawa!
Christmas Crackers
Jednym z tradycyjnych elementów Świąt Bożego Narodzenia w Wielkiej Brytanii są christmas crackers- krakery. To specyficznie wyglądające duże, kartonowe cukierki kryjące we wnętrzu niespodzianki. Te przypominające rolkę, ozdobione świątecznym papierem cukierki to nieodłączny element brytyjskiej świątecznej kolacji. Otwierane z trzaskiem poprzez jednoczesne pociągnięcie za oba końce przez dwie osoby. Zgromadzeni przy stole krzyżują ręce, prawą dłonią trzymając swój kraker, a lewą pociągając za koniec krakera osoby siedzącej obok. Wnętrze kryje zwykle papierowa korona, drobny upominek oraz karteczka z żartem- często banalnym i mało śmiesznym. Początki Christmas Crackers sięgają połowy XIX wieku, gdy londyński cukiernik Tom Smith zaczął sprzedawać zapakowane w ten sposób cukierki, dołączając do nich karteczki z wierszami miłosnymi. Papierowe nakrycia głowy zaczęły się pojawiać wewnątrz krakerów na przełomie XIX i XX wieku, a w latach 30. XX wieku wiersze miłosne wyparte zostały przez limeryki czy żarty.
My również przygotowaliśmy własne Christmas Crackers, które rozerwaliśmy podczas klasowej wigilii. Merry Christmas!
Pancake Day- Dzień Naleśnika
Pancake Day przypada na ostatni wtorek przed Środą Popielcową. Ten dzień nazywany jest również Shrove Tuesday- tłusty czwartek, obchodzony przez chrzęścijan, w tym przez anglikanów, luteranów, metodystów i katolików rzymskich. W tym właśnie czasie dokonują oni “w szczególny sposób samooceny, zastanawiając się, jakie krzywdy muszą odpokutować i jakie zmiany w życiu lub obszarach duchowych szczególnie potrzebują pomocy Boga w radzeniu sobie z rozwojem.
Historia “Dnia Naleśnika” sięga XV w. Wówczas w krajach anglosaskich w czasie Wielkiego Postu jedzenie mleka oraz jajek było zakazane. Aby produkty tego typu się nie marnowały wymyślono sposób, aby je wykorzystać jeszcze zanim rozpocznie się okres poszczenia. Co wymyślono? To, co pysznego da się zrobić z jajek i mleka, czyli właśnie naleśniki! Warto jednak zaznaczyć, że podczas Pancake Day nie ograniczamy się tylko do jedzenia naleśników, bo mamy również do czynienia ze specyficznym wyścigiem z patelnią. Uczestnicy ścigają się, trzymając w ręku patelnię z naleśnikiem. Tradycję zapoczątkowała mieszkanka hrabstwa Buckinghamshire. Kobieta podczas smażenia naleśników nie usłyszała kościelnych dzwonów. Żeby nie spóźnić się na mszę, gospodyni wybiegła z domu z patelnią.”Pancake Day” jest obchodzony w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Australii oraz Kanadzie.
Podczas zajęć w ramach działań innowacji English Culture Corner nasi uczniowie poznali historię tego święta, oglądali filmy, a nawet bajkę o słynnej śwince, dzięki której z łatwością mogli uporządkować etapy przygotowania naleśników. Nie zabrakło również zabaw z tablicą interaktywną, a na koniec stworzyliśmy przepis na naleśniki. Mieliśmy okazję do poćwiczenia poznanego dotychczas słownictwa, a także do wprowadzenia zupełnie nowego.
Wspólne smażenie naleśników
Poznawszy wcześniej recepturę naleśników byliśmy gotowi, by przygotować je samodzielnie. Praca w szkolnej kuchni ruszyła pełną parą. Po przygotowaniu ciasta rozpoczęliśmy smażenie, a zapach unosił na szkolnych korytarzach. Uczniowie klasy IV degustowali naleśniki z różnym nadzieniem. Była to również okazja do spędzenia czasu razem- nie tylko w ławce podczas lekcji. Wszyscy chętnie uczestniczyli w przygotowaniu mieszanki z jajek, mleka, mąki, masła…
Po wspólnym posiłku nadszedł czas na podzielenie się smakołykami ze społecznością szkolną. Mamy nadzieję, że wszystkim smakowały nasze naleśniki. W przygotowaniu ich pomogła nam mama ucznia klasy IV- pani Agata Kostka. Miło nam, że zawsze możemy liczyć na pomoc ze strony rodziców.
Przygotowania do obchodów Dnia Świętego Patryka- poznanie historii
W ramach przygotowań do wspólnych obchodów Dnia Świętego Patryka odbyły się lekcje z zakresu kultury Irlandii, kraju który słynie z bardzo ciekawego święta. Odbyły się lekcje w klasach: 1,2,3,4,5 i 6. Uczniowie z zaciekawieniem słuchali opowieści o Świętym Patryku, zadawali mnóstwo pytań. Zapoznawali się z tematem oglądając filmy i prezentacje multimedialne. Doskonałym narzędziem okazały się również interaktywne quizy oraz karty pracy dostosowane do wieku uczniów. Zebrane informacje umieściliśmy na szkolnej gazetce i nie obyło się też bez udekorowania sali lekcyjnej klasy IV.
Dzień świętego Patryka to narodowe święto Irlandii. Jego celebracja już dawno wykroczyła poza granice wyspy. Obecnie świętuje się je prawie na całym świecie, także w Polsce. 17 marca, w rocznicę śmierci świętego Patryka, cały świat stawia na kolor zielony. Wszyscy w naszej szkole również zadbali o zielone części garderoby tego dnia.
Na zielonej wyspie to święto narodowe, wolne od pracy. Święto św. Patryka to w Irlandii czas różnorodnych wydarzeń kulturalnych, a także szczególnej celebracji.
Święty Patryk był Brytyjczykiem, który w wieku 16 lat został porwany i przez irlandzkich korsarzy przewieziony na zieloną wyspę. Jako niewolnik pracował przy wypasie owiec. Legenda podaje, że już wtedy został natchniony przez Boga. Uważa się, że z boską pomocą udało mu się uciec z wyspy do Francji. Miał wtedy 20 lat. Po ucieczce rozpoczął studia teologiczne. Bóg jednak nakazał mu wrócić do Irlandii. Znakiem tego życzenia miał być rozpaczliwy głos słyszany przez świętego. Patryk poddał się woli Boga i powrócił na wyspę, gdzie przez 40 lat prowadził działania misyjne.
Już jako biskup nawrócił wielu Irlandczyków, a w dniu jego śmierci pozostawił wyspę schrystianizowaną. Święty wprowadził zorganizowaną formę działalności kościelnej i ostatecznie doprowadził do chrystianizacji środkowej, zachodniej i północnej Irlandii. Pomogły mu w tym działaniu cuda, a także niebywała zdolność do prostego tłumaczenia podstawowych prawd wiary. Jednym z podstawowych symboli świętego Patryka jest słynna trójlistna koniczyna, za pomocą której tłumaczył on poganom i nowo nawróconym dogmat Trójcy Świętej.
Ze świętym Patrykiem wiąże się również legenda związana z wypędzeniem z wyspy wszystkich węży. Święty zrobił to podobno za pomocą drewnianej laski. Ostatniego węża zaś przechytrzył w dyskusji i ostatecznie zamknął w drewnianej skrzyni, którą wyrzucił do morza. W Irlandii rzeczywiście nie spotkamy węży.
Zielony zawrót głowy!
Nadszedł wyczekiwany dzień- 17 marca, czyli dzień Patrona Irlandii- Świętego Patryka. W naszej szkole zrobiło się zielono, a każdemu dopisywał dobry humor. Zgodnie z tym, co podają legendy, kto 17 marca znajdzie czterolistną koniczynę- czeka go szczęście i powodzenie. My postanowiliśmy otoczyć się papierowymi koniczynami, których widok pozytywnie nastroił nas do obchodów tego dnia.
Przygotowaliśmy też fotobudkę z tradycyjnym Leprechaunem.
Leprechauny to według legend irlandzkie skrzaty, które szyją i naprawiają buty. Noszą rude brody, zielone cylindry i surduty, zniszczone buty nie do pary. Podobno bywają bardzo przebiegłe, ale warto wypatrywać ich 17 marca. Można wytropić je usłyszawszy regularne uderzenia, mówi się, że wówczas skrzaty pracują swoim szewskim młotkiem. Mają przynosić szczęście oraz wskazywać ukryte przez siebie garnki ze złotymi monetami, których podobno należy szukać na końcu tęczy- co wcale nie jest łatwym zadaniem. Leprechauny wpisały się w tradycję obchodów Dnia Świętego Patryka, dlatego wielu ludzi przebiera się w ich stroje tego dnia.
Bardzo cieszymy się, że udało nam się zaangażować do wspólnej zabawy społeczność szkolną. Wszyscy zostali poczęstowani przygotowanymi wcześniej zielonymi ciastkami w kształcie koniczyn i złotych monet. Uśmiech na twarzy towarzyszył nam przez cały dzień. Oby takich więcej!
Ku pamięci Królowej Elżbiety II
W kwietniu skupiliśmy się w swoich działaniach na odkrywaniu różnych stron zmarłej już, ale jakże potężnej władczyni Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii- królowej Elżbiety II, ponieważ właśnie 21 kwietnia obchodziłaby swoje 97 urodziny.
Uczniowie z zaciekawieniem oglądali film dokumentalny “Elżbieta- królowa i matka”, który w ciekawy sposób przybliżył uczniom koneksje rodzinne, sposób panowania monarchini, jej neutralność polityczną i współpracę z premierami Wielkiej Brytanii.
Jak już dobrze wiemy, Elżbieta słynęła ze swoich wielu ciekawych zwyczajów, jak na przykład z dobierania parasolki, czy torebki do każdego stroju, noszenia kapeluszy, przywiązywania się do marek, spożywania określonych dań oraz stosowania się do ściśle określonych zasad savoir vivre. Zdecydowaliśmy się na zorganizowanie wspólnego picia czarnej herbaty z mlekiem- jak na królewskim dworze, z eleganckich filiżanek. Czuliśmy się bardzo wytwornie. Niektórzy po raz pierwszy spożywali herbatę z dodatkiem mleka i byli zaskoczeni jej smakiem.
Odkrywając kolejne ciekawostki tej postaci, wykonaliśmy wspólnie lapbook’a, którego zaprezentowaliśmy na szkolnej gazetce razem z pozostałymi ciekawostkami oraz zdjęciami królowej.
May Day
Pierwszy dzień maja znany jest w Wielkiej Brytanii jako May Day. Wypada on mniej więcej w połowie pomiędzy równonocą wiosenną a przesileniem letnim. Święto za czasów rzymskich było obchodzone na cześć pogańskiej bogini owoców i kwiatów Flory. Pierwszego maja obchodzone jest również celtyckie święto Beltane związane z nadejściem lata. W Edynburgu odbywa się z tej okazji festiwal ognia.
Zapoznając się z kulturą i historią uroczystości obchodzonych w Wielkiej Brytanii postanowiliśmy przygotować Maypole- czyli pozbawiony gałęzi pień drzewa (zwykle brzozy) wbity w ziemię, przyozdobiony kwiatami i wstążkami, wokół którego dziewczęta wykonują tradycyjny taniec. Z pomocą przyszli nam rodzice, którzy przygotowali pień. Całą resztą zajęliśmy się sami. Przybiliśmy gwoździami wstążki w kolorach flagi Zjednoczonego Królestwa i wyruszyliśmy na szkolne boisko w celu ćwiczenia majowego tańca. Było dużo śmiechu i zabawy, ale obserwowaliśmy jak wstążki podczas zaplatania tworzą piękny wzór na pniu.
W Wielkiej Brytanii począwszy od 1978 roku uroczystości związane z May Day, w tym liczne festiwale, zostały przeniesione na pierwszy poniedziałek maja, który ustanowiono dniem wolnym od pracy i – podobnie jak w wielu krajach na świecie – jest również obchodzony jako święto pracy (International Workers’ Day).
Staliśmy się bogatsi o kolejne doświadczenia.