INNOWACJA PEDAGOGICZNA Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO

Historyczne ślady naszego regionu

„Auf historischen Spuren unserer Region“

Szkoła Podstawowa w Zielinie

Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna

Data wprowadzenia: październik 2021

Data zakończenia: listopad 2022

Adresatami innowacji są uczniowie klasy VII. 

Czas realizacji innowacji obejmuje 12 miesięcy.

Autor innowacji: Marek Kurpiela

WSTĘP

Innowacja pedagogiczna ma na celu rozbudzenie ciekawości poznawczej uczniów, uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego poprzez pozwolenie uczniom na samodzielne działanie, zainteresowanie uczniów nauką j. niemieckiego w inny sposób, rozwój własnych pasji i poszerzenie wiedzy o swoim środowisku lokalnym.

Projekt innowacyjny to taki, który w dużym stopniu angażuje uczniów do pracy, ponieważ to oni odgrywają w nim główną rolę, a nauczyciel jest koordynatorem nadzorującym postęp prac. Chciałbym by uczniowie klasy siódmej, do których kierowana jest innowacja, poprzez aktywne działanie odkrywali i docenili piękno miejsc, w których mieszkają, gdzie uczęszczają do szkoły jednocześnie doskonaląc swoje kompetencje językowe. Pragnę również zainspirować uczniów do prowadzenia rozmów z seniorami z kręgu rodziny czy znajomych mogącymi przekazać ciekawe informacje dotyczące historii zamieszkiwanych miejscowości.   

Efektem innowacji jest powstanie książki o miejscowościach, w których uczniowie mieszkają i miejscowości, w której uczęszczają do szkoły (Zielina, Kujawy i Moszna). Książka będzie podzielona na 3 działy, każdy dotyczący danej miejscowości. W każdym rozdziale będą znajdowały się opisy zabytków
i ciekawych miejsc w języku niemieckim, wywiady z seniorami z kręgu rodziny czy znajomymi mogącymi przekazać ciekawe informacje dotyczące zamieszkiwanych miejscowości oraz zdjęcia i prace plastyczne wykonane własnoręcznie przez uczniów.

Innowacja ta wychodzi naprzeciw oczekiwaniom uczniów i rodziców.

CELE INNOWACJI

  • odkrywanie piękna własnej okolicy poprzez aktywne poznawanie lokalnego dziedzictwa kulturowego,
  • zaspokojenie potrzeb uczniów związanych z aktywnością poznawczą,
  • zniwelowanie bariery językowej panującej wśród uczniów,
  • upłynnienie posługiwania się językiem niemieckim,
  • podniesienie umiejętności językowych poprzez poznanie nowego słownictwa i zwrotów,
  • kształtowanie umiejętności pracy w grupie,
  • poznanie lokalnej historii.

CELE SZCZEGÓŁOWE

  • dążenie do swobodnego posługiwania się językiem obcym na różnych płaszczyznach w celu przełamania powszechnej bariery językowej,
  • pogłębienie wiedzy o własnym regionie,
  • wzbudzenie ciekawości uczniów w odkrywaniu coraz nowszych informacji,
  • rozwój pasji badawczej, fotograficznej oraz plastycznej,
  • rozwijanie odpowiedzialności za pracę własną i całej grupy,
  • kształcenie umiejętności zgodnej współpracy w grupie,
  • kształcenie umiejętności rozwijania swoich zainteresowań,
  • kształcenie twórczego myślenia,
  • wzbudzenie kreatywności uczniów oraz chęci zaprezentowania samych siebie,
  • budowanie pozytywnej samooceny uczniów,
  • doskonalenie umiejętności pracy z komputerem – wykorzystanie narzędzi TIK,
  • kształtowanie umiejętności korzystania z zasobów internetowych

METODY PRACY

Uczniowie powinni mieć możliwość prezentowania swojej wiedzy oraz umiejętności. Metody pracy będą dostosowane do poziomu psychofizycznego uczniów i ich możliwościami na danym etapie edukacyjnym.

Będą to metody:

  • oparte na odkrywaniu i przeżywaniu,
  • poszukujące,
  • badawcze
  • ekspozycyjne, czyli prezentowanie prac i osiągnięć uczniów,
  • aktywizujące: burza mózgów,
  • samodzielnego dochodzenia do wiedzy – uczenie się przez odkrywanie.

FORMY PRACY

Tematyka innowacji będzie realizowana od października 2021 roku do listopada 2022 roku w wymiarze dwóch godzin miesięcznie (podczas lekcji języka niemieckiego oraz kursu języka niemieckiego Deutsch AG) oraz w czasie pozalekcyjnym.

Innowacja będzie dokumentowana w postaci zdjęć, prac plastycznych, oraz tekstów.

ZAKŁADANE EFEKTY DZIAŁALNOŚCI INNOWACYJNEJ

Dla uczniów:

  • poszerzenie wiedzy o lokalnej historii i dziedzictwie kulturowym,
  • podniesienie umiejętności językowych poprzez poznanie nowego słownictwa i zwrotów,
  • zniwelowanie bariery językowej panującej wśród uczniów,
  • upłynnienie posługiwania się językiem niemieckim,
  • rozwój twórczego myślenia i kreatywności,
  • satysfakcja z odniesionych sukcesów,
  • kształtowanie umiejętności pracy w grupie.

Dla szkoły:

  • wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły,
  • budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o twórczy rozwój swoich wychowanków,
  • podniesienie jakości pracy szkoły,
  • lepsza współpraca szkoły z rodzicami,
  • uatrakcyjnienie zajęć.

Dla rodziców:

  • radość z rozwoju dziecka,
  • możliwość współpracy ze szkołą,
  • wzmocnienie komfortu psychicznego rodziców, że dzieci są pod dobrą opieką.

TWORZENIE ŚRODOWISKA SPRZYJAJĄCEGO REALIZACJI INNOWACJI

Środowisko szkolne

Wsparcie dyrektora szkoły w realizacji innowacji.

Organizacja prezentacji książki z udziałem rodziców i społeczności szkolnej.

Wykorzystanie pomocy audiowizualnych i literatury fachowej.

Wykorzystanie sprzętu komputerowego.

Wzbogacenie własnego warsztatu pracy i uczniów.

Współpraca z rodzicami

Włączenie rodziców do pomocy przy realizacji założonych celów.

Zaproszenie rodziców na prezentację książki wieńczącą zakończenie prac w projekcie.

Współpraca ze społecznością lokalną

Pozyskiwanie osób znaczących i organizacji pozarządowych: Koło Mniejszości Niemieckiej w Kujawach i w Zielinie, Rada Sołecka, Rada Gminy – uzyskanie wsparcia finansowego w celu wydania książki.

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW

  • swobodniejsze posługiwanie się językiem obcym w formie mówionej
    i pisanej,
  • pozytywna samoocena uczniów,
  • większa wiedza i świadomość dot. środowiska lokalnego, który zamieszkują,
  • swobodna umiejętność zaprezentowania samego siebie,
  • nabycie swobody w pracy w grupie.

EWALUACJA

Celem ewaluacji będzie ocena skuteczności i przydatności podejmowanych działań dydaktycznych.

Narzędziem ewaluacji innowacji będą:

  • prace uczniów, które posłużą jako pomoce dydaktyczne,
  • ankieta wśród uczestników innowacji w celu uzyskania informacji zwrotnej dotyczącej atrakcyjności i przydatności przeprowadzonych działań,
  • analiza dokumentacji zgromadzonej przez uczniów,
  • zdjęcia wraz z informacjami na szkolnej stronie internetowej,
  • organizacja prezentacji książki z udziałem rodziców, społeczności szkolnej i lokalnej.

PLAN INNOWACJI

październikZapoznanie z ideą innowacji oraz zamierzeniami. Przydział obowiązków (część plastyczna, fotograficzna, językowa) oraz wykonanie „szkieletu” książki.
listopadSamodzielnie poszukiwania informacji
o swojej okolicy, korzystając z różnych źródeł. Ułożenie pytań do rozmów z członkami rodzin jako świadkami historii.
grudzieńPrezentowanie znalezionych informacji – analiza tekstów, zdjęć, widokówek.
styczeńNagrywanie i przeprowadzenie wywiadów z członkami rodzin.
luty – majAnalizowanie i tworzenie tekstów wypowiedzi w języku niemieckim.
czerwiecPoszukiwanie inspiracji do zaprojektowania strony tytułowej książki.
wrzesieńPrzygotowanie przedstawienia o lokalnej historii. Publikacja informacji na temat postępów w projekcie w lokalnej prasie – przygotowanie dwujęzycznego artykułu. Nawiązanie współpracy z drukarnią.
październikPrzygotowania do przedstawienia
listopadUroczyste zakończenie projektu – prezentacja książki wraz z przedstawieniem.

Wszelkie działania w powyższej innowacji mogą ulegać zmianie, mogą być dostosowywane do bieżących potrzeb, pomysłów nauczyciela i uczniów.

Bibliografia

Podstawa programowa- język obcy, II etap edukacyjny – klasy IV- VIII szkoły podstawowej,

„Metodyka nauczania języków obcych” H. Komorowska,

 „Sprawdzanie umiejętności w nauce języka obcego” H. Komorowska,

„Das Wȍrterbuch der deutschen Sprache“ LANGENSCHEIDT Verlag,

„Skuteczny nauczyciel języka obcego” D. Werbińska,

https://www.nowaera.pl/niemiecki/blog/innowacja-pedagogiczna-w-szkole

https://www.nowaera.pl/angielski/blog/spotkanie-9-powakacyjnie

https://www.wszpwn.com.pl/pl/salon-metodyczny/aktywizujace-metody-pracy.html