INNOWACJA PEDAGOGICZNA Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO
„Historyczne ślady naszego regionu”
„Auf historischen Spuren unserer Region“
Szkoła Podstawowa w Zielinie
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Data wprowadzenia: październik 2021
Data zakończenia: listopad 2022
Adresatami innowacji są uczniowie klasy VII.
Czas realizacji innowacji obejmuje 12 miesięcy.
Autor innowacji: Marek Kurpiela
WSTĘP
Innowacja pedagogiczna ma na celu rozbudzenie ciekawości poznawczej uczniów, uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego poprzez pozwolenie uczniom na samodzielne działanie, zainteresowanie uczniów nauką j. niemieckiego w inny sposób, rozwój własnych pasji i poszerzenie wiedzy o swoim środowisku lokalnym.
Projekt innowacyjny to taki, który w dużym stopniu angażuje uczniów do pracy, ponieważ to oni odgrywają w nim główną rolę, a nauczyciel jest koordynatorem nadzorującym postęp prac. Chciałbym by uczniowie klasy siódmej, do których kierowana jest innowacja, poprzez aktywne działanie odkrywali i docenili piękno miejsc, w których mieszkają, gdzie uczęszczają do szkoły jednocześnie doskonaląc swoje kompetencje językowe. Pragnę również zainspirować uczniów do prowadzenia rozmów z seniorami z kręgu rodziny czy znajomych mogącymi przekazać ciekawe informacje dotyczące historii zamieszkiwanych miejscowości.
Efektem innowacji jest powstanie książki o miejscowościach, w których uczniowie mieszkają i miejscowości, w której uczęszczają do szkoły (Zielina, Kujawy i Moszna). Książka będzie podzielona na 3 działy, każdy dotyczący danej miejscowości. W każdym rozdziale będą znajdowały się opisy zabytków
i ciekawych miejsc w języku niemieckim, wywiady z seniorami z kręgu rodziny czy znajomymi mogącymi przekazać ciekawe informacje dotyczące zamieszkiwanych miejscowości oraz zdjęcia i prace plastyczne wykonane własnoręcznie przez uczniów.
Innowacja ta wychodzi naprzeciw oczekiwaniom uczniów i rodziców.
CELE INNOWACJI
- odkrywanie piękna własnej okolicy poprzez aktywne poznawanie lokalnego dziedzictwa kulturowego,
- zaspokojenie potrzeb uczniów związanych z aktywnością poznawczą,
- zniwelowanie bariery językowej panującej wśród uczniów,
- upłynnienie posługiwania się językiem niemieckim,
- podniesienie umiejętności językowych poprzez poznanie nowego słownictwa i zwrotów,
- kształtowanie umiejętności pracy w grupie,
- poznanie lokalnej historii.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- dążenie do swobodnego posługiwania się językiem obcym na różnych płaszczyznach w celu przełamania powszechnej bariery językowej,
- pogłębienie wiedzy o własnym regionie,
- wzbudzenie ciekawości uczniów w odkrywaniu coraz nowszych informacji,
- rozwój pasji badawczej, fotograficznej oraz plastycznej,
- rozwijanie odpowiedzialności za pracę własną i całej grupy,
- kształcenie umiejętności zgodnej współpracy w grupie,
- kształcenie umiejętności rozwijania swoich zainteresowań,
- kształcenie twórczego myślenia,
- wzbudzenie kreatywności uczniów oraz chęci zaprezentowania samych siebie,
- budowanie pozytywnej samooceny uczniów,
- doskonalenie umiejętności pracy z komputerem – wykorzystanie narzędzi TIK,
- kształtowanie umiejętności korzystania z zasobów internetowych
METODY PRACY
Uczniowie powinni mieć możliwość prezentowania swojej wiedzy oraz umiejętności. Metody pracy będą dostosowane do poziomu psychofizycznego uczniów i ich możliwościami na danym etapie edukacyjnym.
Będą to metody:
- oparte na odkrywaniu i przeżywaniu,
- poszukujące,
- badawcze
- ekspozycyjne, czyli prezentowanie prac i osiągnięć uczniów,
- aktywizujące: burza mózgów,
- samodzielnego dochodzenia do wiedzy – uczenie się przez odkrywanie.
FORMY PRACY
Tematyka innowacji będzie realizowana od października 2021 roku do listopada 2022 roku w wymiarze dwóch godzin miesięcznie (podczas lekcji języka niemieckiego oraz kursu języka niemieckiego Deutsch AG) oraz w czasie pozalekcyjnym.
Innowacja będzie dokumentowana w postaci zdjęć, prac plastycznych, oraz tekstów.
ZAKŁADANE EFEKTY DZIAŁALNOŚCI INNOWACYJNEJ
Dla uczniów:
- poszerzenie wiedzy o lokalnej historii i dziedzictwie kulturowym,
- podniesienie umiejętności językowych poprzez poznanie nowego słownictwa i zwrotów,
- zniwelowanie bariery językowej panującej wśród uczniów,
- upłynnienie posługiwania się językiem niemieckim,
- rozwój twórczego myślenia i kreatywności,
- satysfakcja z odniesionych sukcesów,
- kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
Dla szkoły:
- wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły,
- budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o twórczy rozwój swoich wychowanków,
- podniesienie jakości pracy szkoły,
- lepsza współpraca szkoły z rodzicami,
- uatrakcyjnienie zajęć.
Dla rodziców:
- radość z rozwoju dziecka,
- możliwość współpracy ze szkołą,
- wzmocnienie komfortu psychicznego rodziców, że dzieci są pod dobrą opieką.
TWORZENIE ŚRODOWISKA SPRZYJAJĄCEGO REALIZACJI INNOWACJI
Środowisko szkolne
Wsparcie dyrektora szkoły w realizacji innowacji.
Organizacja prezentacji książki z udziałem rodziców i społeczności szkolnej.
Wykorzystanie pomocy audiowizualnych i literatury fachowej.
Wykorzystanie sprzętu komputerowego.
Wzbogacenie własnego warsztatu pracy i uczniów.
Współpraca z rodzicami
Włączenie rodziców do pomocy przy realizacji założonych celów.
Zaproszenie rodziców na prezentację książki wieńczącą zakończenie prac w projekcie.
Współpraca ze społecznością lokalną
Pozyskiwanie osób znaczących i organizacji pozarządowych: Koło Mniejszości Niemieckiej w Kujawach i w Zielinie, Rada Sołecka, Rada Gminy – uzyskanie wsparcia finansowego w celu wydania książki.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
- swobodniejsze posługiwanie się językiem obcym w formie mówionej
i pisanej, - pozytywna samoocena uczniów,
- większa wiedza i świadomość dot. środowiska lokalnego, który zamieszkują,
- swobodna umiejętność zaprezentowania samego siebie,
- nabycie swobody w pracy w grupie.
EWALUACJA
Celem ewaluacji będzie ocena skuteczności i przydatności podejmowanych działań dydaktycznych.
Narzędziem ewaluacji innowacji będą:
- prace uczniów, które posłużą jako pomoce dydaktyczne,
- ankieta wśród uczestników innowacji w celu uzyskania informacji zwrotnej dotyczącej atrakcyjności i przydatności przeprowadzonych działań,
- analiza dokumentacji zgromadzonej przez uczniów,
- zdjęcia wraz z informacjami na szkolnej stronie internetowej,
- organizacja prezentacji książki z udziałem rodziców, społeczności szkolnej i lokalnej.
PLAN INNOWACJI
październik | Zapoznanie z ideą innowacji oraz zamierzeniami. Przydział obowiązków (część plastyczna, fotograficzna, językowa) oraz wykonanie „szkieletu” książki. |
listopad | Samodzielnie poszukiwania informacji o swojej okolicy, korzystając z różnych źródeł. Ułożenie pytań do rozmów z członkami rodzin jako świadkami historii. |
grudzień | Prezentowanie znalezionych informacji – analiza tekstów, zdjęć, widokówek. |
styczeń | Nagrywanie i przeprowadzenie wywiadów z członkami rodzin. |
luty – maj | Analizowanie i tworzenie tekstów wypowiedzi w języku niemieckim. |
czerwiec | Poszukiwanie inspiracji do zaprojektowania strony tytułowej książki. |
wrzesień | Przygotowanie przedstawienia o lokalnej historii. Publikacja informacji na temat postępów w projekcie w lokalnej prasie – przygotowanie dwujęzycznego artykułu. Nawiązanie współpracy z drukarnią. |
październik | Przygotowania do przedstawienia |
listopad | Uroczyste zakończenie projektu – prezentacja książki wraz z przedstawieniem. |
Wszelkie działania w powyższej innowacji mogą ulegać zmianie, mogą być dostosowywane do bieżących potrzeb, pomysłów nauczyciela i uczniów.
Bibliografia
Podstawa programowa- język obcy, II etap edukacyjny – klasy IV- VIII szkoły podstawowej,
„Metodyka nauczania języków obcych” H. Komorowska,
„Sprawdzanie umiejętności w nauce języka obcego” H. Komorowska,
„Das Wȍrterbuch der deutschen Sprache“ LANGENSCHEIDT Verlag,
„Skuteczny nauczyciel języka obcego” D. Werbińska,
https://www.nowaera.pl/niemiecki/blog/innowacja-pedagogiczna-w-szkole
https://www.nowaera.pl/angielski/blog/spotkanie-9-powakacyjnie
https://www.wszpwn.com.pl/pl/salon-metodyczny/aktywizujace-metody-pracy.html