Charakterystyka

Edukacja zdrowotna jest bardzo ważnym elementem programu nauczania w kształceniu zintegrowanym. Pomimo tego, że uczniowie klas I – III poznają zagadnienia z zakresu tej edukacji, to zawsze dają się zaobserwować braki w realizacji zagadnień w tej edukacji. Program został napisany z myślą o wzbogacaniu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych o treści wykraczające poza podawane przez podręcznik.

Od dawna wiemy, że wszystko, co podajemy dzieciom do zjedzenia, przyczynia się do kształtowania ich przyszłych kulinarnych nawyków i upodobań. Prawidłowe żywienie ma ogromny wpływ na rozwój i zdrowie dziecka w młodszym wieku szkolnym, kiedy organizm rozwija się intensywnie. Ponieważ dzieci w tym wieku nie potrafią same skompensować zdrowego posiłku, innowacja ma za zadanie wdrożenie prawidłowych nawyków żywieniowych oraz prawidłowych postaw i zachowań. Postawy, umiejętności oraz nawyki, które uczniowie klas początkowych nabędą podczas zajęć zaprocentują w dorosłym życiu, lepszym funkcjonowaniu społecznym i zawodowym.

Dzięki innowacji kulinarnej uczniowie rozwiną nawyki racjonalnego i zdrowego odżywiania, nabędą umiejętność planowania i organizowania swoich działań, rozwiną swoją kreatywność, samodzielność, sprawność manualną, zapoznają się z zasadami savoir – vivre przy stole. Niech wspólne planowanie i przyrządzanie posiłków będzie również okazją do wzmocnienia współdziałania i nawiązywania nowych przyjaźni między uczniami.

Adresatami innowacji są uczniowie klasy III. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2019/2020. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć rozwijających zainteresowania i zdolności uczniów, raz w miesiącu.

Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei zdrowego żywienia. Ma ona zachęcić i motywować uczniów do przygotowania zdrowych posiłków, przekąsek i śniadań w oparciu o nabytą wiedzę i umiejętności.

Innowacja „Chcę być mistrzem zdrowej kuchni” jest moją odpowiedzią na zbyt mały zasób wiedzy uczniów na temat zdrowego żywienia, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla I etapu edukacyjnego.

Na podstawie wieloletnich obserwacji zauważam, że uczniowie mają problem z właściwym skomponowaniem zdrowego posiłku, spożywają zbyt wiele słodyczy i piją sztucznie słodzone napoje. W związku z tym, główną przyczyną opracowania innowacji była potrzeba uświadomienia uczniów w temacie zdrowego żywienia.

Autorka i realizatorka innowacji – Lucyna Leżuch

Założenia ogólne:

  1. Innowacja skierowana jest do uczniów klasy III w roku szkolnym 2019/2020.
  2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
  • wykorzystanie bazy szkoły,
  • zapoznanie z zasadami zdrowego żywienia,
  • wdrażanie do pracy metodą opartą na działaniu.

Cele innowacji:

  • zapoznanie z zasadami zdrowego żywienia,
  • opracowanie przepisów na zdrowe potrawy,
  • wdrożenie do wspólnej, zgodnej pracy w zespole,
  • dbanie o bezpieczeństwo własne i kolegów podczas działań na zajęciach,
  • zapoznanie z pracą ogrodnika i pracą rolnika w swojej zagrodzie.

Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego. Są one kontynuacją tematyki III klasy (edukacja polonistyczna-tworzenie przepisów potraw, edukacja matematyczna – obliczanie kosztów zakupów, edukacja przyrodnicza – wyszukiwanie potrzebnych składników przetworów występujących w sadach i ogrodach, edukacja plastyczna – wykonanie etykiet na słoiki z przetworami, edukacja techniczna – wykonanie plakatów promujących zdrowe żywienie).

Przewidziano ok. 10 bloków tematycznych, które pozwolą na zrealizowanie założonych celów:

  • spotkania z kucharką p. Różą Pokutą,
  • organizacja Międzynarodowego Dnia Jabłka 21 października,
  • dzień dyni w listopadzie połączone z pieczeniem ciasta – zajęcia praktyczne,
  • spotkanie z cukiernikiem p. Agnieszką Sysiak powiązane z pieczeniem pierników świątecznych,
  • eksperymenty z lodem – przygotowanie owocowych sorbetów i poznanie nowych urządzeń w kuchni (ThermoMix),
  • przygotowanie zdrowych przekąsek dla kolegów i koleżanek w szkole na bal przebierańców,
  • zajęcia warsztatowe w kuchni w restauracji „Pod Różą” – wycieczka do Mosznej,
  • współuczestnictwo w uroczystościach kulturalnych miejscowej społeczności – stoły wielkanocne. Spotkanie z p. Moniką Dudą,
  • wizyta w ogrodnictwie państwa Brynza,
  • wizyta w gospodarstwie rolnym – rola mleka w życiu człowieka,
  • przygotowanie niespodzianek dla mam z okazji ich święta – zajęcia praktyczne.

W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:

  • ankietę wśród uczniów,
  • ankietę wśród rodziców,
  • rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami.

Analiza wyników ankiet i przeprowadzonej rozmowy pozwoli ocenić stopień zrealizowania zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski do dalszej pracy. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną wzięte pod uwagę przy opracowaniu sprawozdania, które zostaną udostępnione dyrektorowi szkoły.

Spodziewane efekty wśród uczniów:

  • rozwój świadomości w zakresie zdrowego żywienia,
  • zaangażowanie w działania,
  • ukierunkowanie na komponowanie posiłków zapewniających zdrowie.

Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z poznania właściwych nawyków żywieniowych, wypracowania odpowiednich relacji podczas pracy z rówieśnikami, poznanie lokalnych producentów zdrowej żywności.

W związku z pandemią, nie wszystkie działania zostały zrealizowane.